Migrena i ishrana

September 6, 2016   /   byJasmina Mitrić  / Categories :  nutricionizam i dijetetika

Kako se ovih dana dosta govorilo o proizvodnji gotove hrane, primetila sam da veliki broj ljudi voli i koristi gotova jela, a da nisu ni svesni da upravo njihova omiljena hrana može biti okidač za migrenozni napad. Ako ste mislili da migrena nema veze sa ishranom, mnogo grešite. 

Migrena je hronična bolest koja se karakteriše napadima glavobolje, umerenog ili jakog intenziteta, pulsirajućeg karaktera, praćena mučninom, povraćanjem, preosetljivošću na svetlost, zvuke i mirise. Javlja se kod 5-6% muškaraca i 12-18% žena. U poslednjih 20 godina broj ljudi, pa i dece, koji pate od migrene, znatno se povećao, a uzrok tome nije utvrđen. Ipak, predpostavlja se da veliki uticaj na ovo povećanje broja obolelih ima ubrzan tempo života i promena načina ishrane. Ne bih se zadržavala na priči oko ostalih faktora koji uzrokuju migrenu, već ću odmah preći na ishranu.

Među namirnicama koje većina ljudi koristi u ishrani, nalaze se i neki „okidaći“ migrene:

-stari sirevi

-mesne prerađevine

-citrusno voće

-masna i pržena hrana

-čokolada

-mononatrijum glutamat

-aditivi

-sladoled

-svinjetina i morski plodovi

-kafa, kofein

-veštački zaslađivači

Ljudi koji pate od migrene mogu biti posebno osetljivi na neku od namirnica koje sam nabrojala, i za to su odgovorni sastojci koji se u tim namirnicama mogu naći (tiramin, feniletilamin, histamin i drugi amini).

Tiramin

Smatra se da su pacijenti sa ovom vrstom migrene, preosetljivi na tiramin zbog nedostatka monoamin-oksidaze (MAO) i nemogućnosti metabolisanja tiramina. Eliminacija hrane koja ga sadrži, smanjuje broj napada, ili čak glavobolje mogu potpuno prestati. Namirnice koje ovi pacijenti treba da izbegavaju su stari sirevi, pivo, vino, pileća džigerica, kvasac, kafa, citrusno voće.

Čokolada

Feniletilamin, teobromin i kofein su okidači koji se nalaze u čokoladi. Utiču na promene u krvotoku mozga i na oslobađanje norepinefrina, što može izazvati napad glavobolje.chocolate-1326151

Glavobolja usled nedostatka kofeina

Ovo je nešto sa čime se i sama susrećem ako ne unesem jutarnju dozu kofeina. Kofein utiče na skupljanje krvnih sudova u mozgu (vazokonstrikcija). Kada se prekine redovno uzimanje kofeina, krvni sudovi se šire, priliv krvi se povećava i izaziva glavobolju koju najčešće prati preosetljivost  na svetlost.

Nitriti i nitrati

Mesne prerađevine sadrže nitrite i nitrate koji imaju vazodilatatorno dejstvo (šire krvne sudove). Nakon obroka sa mesnim prerađevinama, dolazi do širenja krvnih sudova, javlja se glavobolja i crvenilo lica i vrata. Nitriti takođe mogu izazvati i sniženje nivoa kiseonika u krvi. Na sreću, unos ovih supsatnci se lako kontroliše prostim eliminisanjem mesnih prerađevina iz ishrane.

Aspartam

Bez obzira što je FDA proglasila aspartam bezbednim zaslađivačem za sve osim za one koji boluju od fenilketonurije, mnogi naučnici i dalje upozoravaju one koji pate od migrene, epilepsije i određenih neuropsihijatrijskih bolesti, da ga ovaj zaslađivač izbegavaju.

Masna hrana

Masne kiseline, naročito linolna i oleinska, mogu biti uključene  u vaskularne mehanizme nastanka migrene. Tokom migrenoznog napada, istraživači su utvrdili značajno povećanje nivoa slobodnih masnih kiselina u krvi. U isto vreme, oslobađa se i serotonin, i direktno utiče na širenje krvnih sudova u mozgu. Smatra se da serotonin izaziva širenje krvnih sudova, a da na njegovo lučenje utiču slobodne masne kiseline. Paradoksalno, određene vrste masne ribe koje sadrže omega-3 masne kiseline, imaju važnu ulogu u prevenciji migrene.

SladoledIMG_20140721_185237

Moja omiljena, „brain freeze“ glavobolja. U ovom slučaju, bol se javlja u čeonom delu i u predelu iza očiju, a posledica je sužavanja krvnih sudova nakon uzimanja hladnog obroka ili napitka.

Mononatrium glutamat

Mononatrijum glutamat je pojačivač ukusa koji se veoma često koristi u prehrambenoj industriji. Kao i većna nabrojanih namirnica, utiče na krvne sudove u mozgu i izaziva glavobolju, crvenilo u licu i vratu, vrtoglavicu.

Glad i hipoglikemija

Istraživanja su pokazala da preko 50% ljudi koji pate od migrene, ima glavobolju nakon 16 sati bez hrane. Promene u nivou serotonina i norepinefrina, kao i širenje krvnih sudova u mozgu, su direktno povezane sa gladovanjem. Ukoliko se nakon dužeg neunošenja hrane, unese obrok bogat ugljenim hidratima, glavobolja je neizbežna zbog naglog povećanja lučenja insulina i obaranja nivoa šećera u krvi. Da bi se ovo izbeglo, ljudi koji pate od migrene moraju imati više pravilno raspoređenih obroka, i moraju izbegavati obroke koji se pretežno sastoje od ugljenih hidrata. Dakle, migrena zahteva više manjih obroka, izvore proteina i složenih ugljenih hidrata.

Migrena se leči multidisciplinarno i složeno, i potrebno je utvrditi šta je tačno izaziva. U svakom slučaju, mnogo je bolje sprečiti glavobolju koja može trajati danima, nego često koristiti lekove protiv bolova. Na žalost, uloga ishrane u prevenciji napada je zanemarena, i prednost se uvek daje medikamentoznoj terapiji i suplementima. Ja se nadam da sam bar nekome pomogla da prepozna svoj slučaj, i da će neko nakon čitanja ovog teksta možda promeniti neke navike u ishrani.

  • Follow us:

0 comments

Leave a reply

Recent Comments

Subscribe to Blog via Email

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 1 other subscriber