Skriveni šećer

July 29, 2016   /   byJasmina Mitrić  / Categories :  nutricionizam i dijetetika
sugar-485046_960_720

Na pitanje “Šta više voliš, slatko ili slano?”, većina odgovara da preferira slatkiše, šećer. Kako i ne bi, sve što je slatko vrlo je ukusno, ali  ima najmanju nutritivnu vrednost od svega što unosimo. Prva stvar koju uradimo kad krenemo sa dijetom, je izbacivanje slatkiša, ali da li smo time smanjili i unos šećera?

Uprkos našim najboljim namerama da izbacimo šećer iz ishrane, prehrambena industija nalazi način da nam ga ipak servira. Bilo da ga deklariše kao šećer, ili ga naziva nekim drugim imenom, ima ga i u onim proizvodima u kojima ga ne očekujemo.

Cilj svakog proizvođača je da zaradi što više novca jeftinim sirovinama. Šećer nosi jeftine kalorije, i garantuje veliku potrošnju određenog proizvoda. Kada jedemo biftek, koji ima veliku zasitnu moć, posle određenog broja zalogaja smo siti i ne razmišljamo o narednom obroku. Takođe, uneli smo dosta korisnih hranljivih sastojaka. Ako pijemo zašećereni šejk, nakon par gutljaja koji imaju istu energetsku vrednost kao i taj biftek, ne samo da imamo mesta za još šejka, već i za još obrok ili dva. Ovo svakako garantuje veću potrošnju hrane.30ab22ce5a27ad6d73f8f80272c8fcb7

Jedan od dobrih načina prikrivanja šećera u namirnicama, je njegovo izražavanje u gramima. Kada pročitate na nekoj deklaraciji da namirnica sadrži 40g šećera, nećete se preterano zabrinuti. Ako napišemo da je to ipak 160kcal ili 4 kašičice šećera, razmislićete dobro pre nego što baš taj keks stavite u korpu.

Takođe, šećer se na deklaracijama naziva raznim imenima. Može pisati fruktoza, glukoza, dekstroza, maltoza, laktoza, galaktoza, saharoza, melasa, med, slad, maltodekstrin, kukuruzni slad…, sve ovo znači da namirnica ima šećer.

Možda sam dosadna, ali ponavljaću često i to morate upamtiti, prerađene namirnice se moraju izbegavati, jer podrazumevaju suvišne i prazne kalorije, najčešće poreklom iz šećera.sugar-shockers-food

Kečap svi poprilično trošimo, zar ne? Upravo kečap sadrži i preko 20% šećera. Osim toga sadrži i mnogo natrijuma, ali o njemu ćemo pričati nekom drugom prilikom. Ako kupite kečap na kom piše da nema dodatog  šećera ili soli, budite sigurni da sadrži pasiranu šargarepu koja se dodaje zbog teksture, što takođe podrazumeva veći sadržaj šećera.

Low fat hrana? Naučeni smo da biramo low fat i posne proizvode, ali da bi ovakav proizvod bio ukusan, upravo ima visok sadržaj šećera. Malo masti u nekom proizvodu ne garantuje manje gomilanje masnog tkiva. To postižemo ako unosimo manje kalorija. Recimo, nemasni preliv za salatu je vrlo ukusan, i odlučimo se da za obrok napravimo salatu. To bi bio dobar izbor, ali ukoliko uzmemo nemasni preliv sa biljnim začinima, unećemo šećer i so koji je proizvođač dodao da bi proizvod bio ukusan. Najbolje je da sami napravimo preliv od ulja, limuna i začina, jer onim industrijski proizvedenim ne možemo verovati.

Podsetiću vas i na mesne prerađevine. Ove namirnice nisu naročito korisne, iako će vam ih neki “stručnjaci za ishranu” rado preporučiti, a često im se, radi boljeg ukusa i teksture, dodaju šećeri iz raznih izvora. Tako u nekim proizvodima u kojima ih ne očekujemo, nalazimo šećere a i skriveni gluten. Znam da je brže i lakše naseći šunku za obrok, ali je zdravije i sigurnije izgrilovati komad mesa.food-with-high-sugar-content1

Zašto vam sve ovo govorim? Ako ste već odlučili da uzmete stvar u svoje ruke, promenite navike i način ishrane, pre nego što krenete u nabavku novih namirnica kojima bi napunili frižider, dobro razmislite i pažljivo čitajte deklaracije. Možda je ipak bolje da odete na pijacu po povrće.

  • Follow us:

0 comments

Leave a reply

Recent Comments

Subscribe to Blog via Email

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 1 other subscriber