Jaja

April 29, 2016   /   byJasmina Mitrić  / Categories :  namirnice

 

U mnogim domovima danas se farbaju i ukrašavaju jaja, ali je retko ko razmišlja o njihovoj nutritivnoj vrednosti.  Pošto ćete sigurno, bar još par dana, za doručak jesti kuvana jaja, ili razne salate u kojima ih možete iskoristiti, mislim da bi bilo dobro da danas pričamo o jajima.

Jaja kokoši, patke, guske, prepelice, ćurke, pa i noja, od davnina se koriste u ishrani  u Picture4raznim delovima sveta i na razne načine, i oduvek se znalo da su dragocen izvor hranljivih materija. Danas se najčešće koriste kokošija jaja, bilo kao osnovna namirnica u obroku, ili kao jedan od sastojaka složenog jela. Kokošije jaje je ovalnog oblika, različite težine (u zavisnosti od rase i starosti kokoške), ima belu, žutu ili smeđu ljusku sa glatkom površinom i izraženim porama. Sastoji se iz 4 dela: ljuske, tanke kožice, belanceta i žumanceta. Belance sadrži oko 87% vode i 13% proteina, dok žumance sadrži 50% vode, 33% masti i 17% proteina. I žumance i belance su odličan izvor minerala i vitamina.

  • Jaja imaju oko 150kcal na 100g sirovenamirnice, izuzetno su hranljiva i imaju odličnu zasićujuću moć, bez obzira što ne sadrže vlakna.
  • Zbog visokog sadržaja masti i holesterola, žumanca su, baš kao i puter o kom smo već pričali, nepravedno optužena za izazivanje kardiovaskularnih bolesti, pa je njihova upotreba ograničavana na do tri jaja nedeljno. Bez obzira što je sve više istraživanja koja dokazuju da je uzrok za nastanak ovih hroničnih bolesti nešto drugo, i dalje se broj jaja u ishrani ograničava, i ljudi sa povišenim holesterolom i trigliceridima u krvi dobijaju preporuku da bace žumanca.  Neke organizacije, kao što je American Heart Association (AHA), poslednjih godina ne ograničavaju upotrebu jaja u ishrani, ali ipak upozoravaju da se sa njihovom upotrebom  ne preteruje. Ova preporuka se posebno odnosi na osobe koje boluju od dijabetesa . Osobe koje nemaju zdravstvenih problema, i nemaju povišene lipide u krvi, mogu uneti oko 300mg holesterola dnevno (2 manja jajeta). Studije su pokazale da upotreba 1-7 jaja nedeljno, ne povećava rizik od nastanka kardiovaskularnih bolesti, i da čak utiče na povećanje nivoa HDL holesterola.
  • Jaja su jedan od najboljih izvora proteina. Proteini su veoma važni u ishrani, a videli smo i da su upravo proteini jaja označeni kao oni sa najvećom biološkom vrednošću i najboljom iskoristljivošću u organizmu.  Proteini jaja sadrže aminokiseline razgranatog lanca (leucin, izoleucin, valin), aminokiseline sa sumporom (metionin, cistein), lizin, triptofan, i sve ostale esencijalne aminokiseline. Dakle,  ako do sada niste znali, upamtite da su proteini jaja su kompletni proteini, i da imaju najbolju iskoristljivost.
  • Jaja su bogata vitaminima B grupe, a posebno su dobar izvor holina, biotina i folne kiseline. Upravo je holin jedan od važnih faktora koji utiču na smanjenje rizika od nastanka kardiovaskularnih bolesti.
  • Jaja su i odličan izvor minerala, ali je posebno važno istaći visok sadržaj joda i selena. Ovi minerali su neophodni za normalno funkcionisanje organizma, pa je veoma važno, naročito kod osoba koje isključuju jodiranu so i mlečne prerađevine iz ishrane, da jaja budu svakodnevni sastojak dnevnog obeda.

Kako hranljivi sastojci nisu ravnomerno raspoređeni u jajima, najbolje je jesti ih cela, osim kada je u receptu naznačeno drugačije. U tabeli ispod možete videti kako su u jajetu raspoređeni hranljivi sastojci.

jaja1jaja

Kada kupujemo jaja, nismo baš u mogućnosti da biramo ništa više osim kategorije, i to da li ćemo ih kupiti na pijaci ili u marketu. O poreklu jaja na pijaci ne znamo gotovo ništa. Osim ubeđivanja da jesu domaća, nemamo baš nikakvu garanciju da zaista to i jesu, da se kokoške slobodno kreću i prirodno hrane, i ono što je po meni najvažnije, da takva jaja imaju deklaraciju i atest o zdravstvenoj i mikrobiološkoj ispravnosti. Ako već nemate osobu od poverenja kod koje uzimate ovu važnu namirnicu, budite pažljivi, jer su upravo jaja jedan od najčešćih uzroka alimentarnih toksoinfekcija.

jaje staro 1 dan

jaje staro 1 dan

jaje staro nedelju dana

jaje staro nedelju dana

jaje staro 2 nedelje

jaje staro 2 nedelje

 

Ako već niste bili sigurni šta da radite sa svim tim jajima koja su ostala posle praznika, slobodno ih iskoristite jer će vam svakako mnogo više koristiti nego što će vam škoditi. Ako vas i dalje muče stare preporuke o ograničenju korišćena žumanaca, onda makar iskoristite belanca, nema bolje i korisnije užine. I na kraju, ako imate neki dobar recept u kom se koriste kuvana jaja i povrće, PODELITE GA SA NAMA!

 

 

  • Follow us:

0 comments

Leave a Reply

Recent Comments

Subscribe to Blog via Email

Enter your email address to subscribe to this blog and receive notifications of new posts by email.

%d bloggers like this: